Siurell de plata amb el nom de l'hostageria de Lluc |
Autoritats, President de l’Associació Balear d'Agroturismes i Turisme d'Interior, senyores i senyors:
Permeteu-me que inicií la meva intervenció amb una salutació del Prior del Santuari de Lluc, el P. Ricard Janer que avui mateix s’ha desplaçat amb l’Escolania per algunes presentacions a Andalucia i no pot fer-se present en aquest acte.
Recepció del siurell de plata amb el correpsonent diploma. |
Entre
nosaltres, avui, hi ha entitats i ciutadans que han estat guardonats aquests
anys passats amb el Siurell de Plata. Nosaltres som aquí perquè hem merescut
aquest any un reconeixement públic i volem agrair el jurat que ens ha atorgat
aquest guardó. I ho vull expressar com a representant de l’Hostatgeria del
Santuari de Lluc, però molt particularment també en nom del Grup Excursionista del Foment de Turisme de
Mallorca i els Margers del Consell de
Mallorca. Totes tres entitats, justament, compartim valors i objectius, la
de fer de Mallorca i els espais naturals un locus
amoenus, conservar les seves fortaleses, gaudir-les i educar la ciutadania
a que respecti i conservi l’entorn. El Santuari de Lluc ocupa un lloc en el cor
de Mallorca i dels mallorquins, un lloc més consolidat encara gràcies al compromís
del Foment del Turisme i amb el
suport de les institucions.
Parlament del P. Manuel Soler a la seu de la CAEB |
Avui
dia pugen la muntanya de Lluc persones molt diferenciades. Hi ha l’ona de
ciclistes des de fa uns anys, hi ha qui cerca tranquil·litat i pau. D’altres
fan excursions, volen respirar aire pur i omplir la retina de paisatges plens
de roques i alzines. Naturalment que no hi falten peregrinacions individuals o
en grups. La majoria de visitants, de totes maneres, no deixa de ver una visita
al cambril.
Tots
ells necessiten ser acollits. Un santuari, allunyat de pobles i ciutats,
necessita acollir el personal en coses materials i, per descomptat, també en
l’aspecte espiritual. Amb un somriure que no sigui forçat ni merament
propagandístic. Amb més motiu si demanen ser escoltats o volen participar d’un
acte de culte o cerquen un sentit més profund a la vida. No és el més adequat
un acolliment standard.
Els
encarregats del santuari han de tenir ben present la responsabilitat de
l’acolliment. Convé que disposin d’una preparació no només tècnica, sinó també
espiritual. Bé es pot afirmar que l’espiritualitat dels dirigents del santuari
—preveres o seglars— és la de l’acolliment.
L’acolliment
suposa una activitat interior personal i volenterosa. Implica una sincera amabilitat.
Desitja compartir. En canvi el mer fet de rebre tendeix a ser passiu i fins i
tot pot coexistir amb una actitud a la defensiva o de complir l’expedient. Es
pot rebre qualcú sense acollir-lo.
L’acolliment
té unes derivacions. Per començar amb el més material i visible, demana
desenvolupar tot el que té a veure amb les instal·lacions i infraestructures. Val
la pena de tenir cura de la dignitat i bellesa de l’edifici i la seva
funcionalitat, així com de la seva seguretat. Ben oportú serà tenir a punt la
cafeteria, habitacions, sales d’estada, àrees verdes i de descans. És important
la netedat. Aquests detalls conviden inconscientment els pelegrins i visitants a romandre més temps al
santuari i potser a tornar-hi.
Concretament
Lluc s’ha esforçat per tal que els visitants i pelegrins disposessin d’una
habitació confortable. Des del llunyà segle XVI es van construir els porxets pels pelegrins i les bèsties en
que colcaven. I molt esforç que va costar. A finals del segle XIX el
restaurador i Prior Joaquim Rosselló va tenir la lucidesa d’edificar unes
habitacions adients i un restaurant que encara avui dia és admirable per les
seves dimensions i ornamentació.
I
aquests anys passats s’ha canviat el mobiliari de les habitacions i combinat
l’estada a les cel·les amb els serveis de la fonda. També s’ha muntat tot un
sistema de calefacció de biomassa. Si
abans anar a Lluc era sinònim de patir fred, ara no és així. Ara equival a gaudir
d’una temperatura confortable mentre potser es mira caure la neu per la
finestra.
Tot
això ha estat fruit d’un treball d’equip, ben gestionat i ben dirigit, un grup
de professionals que diàriament tenen cura de la neteja, la recepció, la Fonda,
l’administració, el manteniment, la comunicació i les visites, un equip humà
que ha consolidat un estil d’acolliment i aporta al Santuari una personalitat i
una identitat que el fan especialment atractiu pel visitant, el pelegrí o el
turista.
Moltes
gràcies, en nom de tots els guardonats. Dels Excursionistes del Foment del Turisme aprenim cada dia a gaudir i
respectar el medi, i els margers ens han ajudat a restaurar i aquella obra
titànica dels nostres avantpassats que adornaren la Serra amb collars de pedra.
Moltíssimes
gràcies en nom de tots nosaltres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario